Miksi kuitu on tärkeää ruokavaliossa?

Miksi kuitu on tärkeää ruokavaliossa? Miten voit lisätä kuituja omaan ruokavalioosi?

Olet varmaan kuullut puhuttavan hiilihydraateista ja kuiduista. Netti on pullollaan keskusteluita, joissa sanotaan hiilihydraattien olevan hyväksi terveydelle ja toisaalla taas sanotaan, että ne ovat kaiken pahan alku ja juuri. Mihin enää voit uskoa, kun jatkuvasti kirjoitellaan ristiriitaisia tietoja?

Tulen tässä kirjoituksessa perustelemaan hiilihydraattien ja kuitujen tärkeyden ruokavaliossasi. Toivottavasti saat tästä kirjoituksesta ajatuksia oman ruokavalion parantamiseksi.

Hiilihydraatit ovat tärkeimpiä ravintoaineita

Hiilihydraatit ovat yksi tärkeimmistä ravintoaineista, joita sinun tulisi saada ruokavaliostasi.

Elimistön toiminnassa hiilihydraateilla on tärkeitä tehtäviä. Riittävä hiilihydraattien nauttiminen ylläpitää lihastesi energiavarastoja. Ne säästävät tärkeitä proteiineja ja tarvitset niitä myös rasvan pilkkomiseen. Saat hiilihydraateista nopeasti ja helposti energiaa. Ne auttavat jaksamaan!

Sinun tulisi saada hiilihydraateista suurin osa päivittäisestä energiasta. Hiilihydraattien tarve kuitenkin vaihtelee suuresti ihmisen tottumuksen, aktiivisuuden ja elämäntilanteen myötä.

Miksi kuitu on tarkeaa ruokavaliossa. Hiilihydraatit on tarkeimpia ravintoaineita

Hiilihydraattien tarve on huomattavasti suurempi ihmisillä, jotka tekevät ruumiillista työtä, kuin kevyttä toimistotyötä tekevillä ihmisillä.

Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että mitä enemmän liikut ja kulutat, sitä enemmän tarvitset hiilihydraatteja.

Toiselle ihmiselle sopiva hiilihydraattimäärä voi olla sinulle liikaa tai liian vähän. Sinun tulisikin löytää itsellesi se sopiva hiilihydraattien määrä, jotta saisit niistä kaiken hyödyn irti.

Hiilihydraattien laadulla on väliä

Sillä on väliä, minkälaisia hiilihydraatteja nautit. Hiilihydraattien lähteiden tulisi olla pääsääntöisesti kuitupitoisia, jotta niistä olisi sinulle terveydellisiä hyötyjä. Huonolaatuisilla hiilihydraateilla ei ole samoja terveyshyötyjä, kuin kuitupitoisilla hiilihydraateilla. Vähäkuituiset hiilihydraatit voit vähentää, vaikka minimiin ruokavaliosta. Samalla kannattaa kuitenkin lisätä kuitupitoisten hiilihydraattien käyttöä.

Voit parantaa hiilihydraattien laatua vaihtamalla täysjyvätuotteisiin.

Jotkut ihmiset välttelevät hiilihydraatteja aivan turhaan. Samalla he ihmettelevät, kun eivät jakseta enää tehdä asioita samalla energialla, kuin ennen. Usein vastaus löytyy suoraan jokaisen omalta ruokalautaselta.

Hiilihydraattien välttely vaikuttaa suoraan kuidun saantiin. Täysjyvätuotteet ovat parhaita kuitujen lähteitä. Välttämällä hiilihydraatteja vähennetään usein myös tärkeiden kuitujen saantia. Sen seurauksella kärsitään energianpuutteen lisäksi vatsa- ja suolistovaivoista.

Miksi kuitu on tarkeaa ruokavaliossa. Hiilihydraattien laadulla on valia

Miksi kuidut ovat tärkeitä ruokavaliossa?

Suositusten mukaan kuituja tulisi saada ruokavaliosta 25-35 grammaa vuorokautta kohti. Valitettavasti tämä suositus alittuu monella reilusti.

Suomalaiset syövät keskimäärin aivan liian vähän kuituja. Vaikka niillä on todettu lukuisia terveysvaikutuksia. Tutkimusten mukaan kuidun saanti on riittämätöntä jopa 70 % suomalaisista aikuisista. Eli, mistään kovin pienestä asiasta ei ole kyse.

Kuidut ennaltaehkäisevät monia sairauksia.

Kuidut vaikuttavat suoliston bakteerikantaan. Nämä bakteerit muodostavat rasvahappoja, jotka vähentävät ruokahalua. Kuidut lisäävät kylläisyyden tunnetta ja ne sisältävät vain vähän energiaa. Ne sitovat nestettä ja hidastavat vatsan tyhjenemistä. Nämä puolestaan vaikuttavat suoraan painonhallintaan. Suosittelenkin usein painonpudottajalle lisäämään hyvälaatuisten kuitujen syöntiä.

Kuitujen on todettu vähentävän sairastumisriskiä paksusuolen syövän ja rintasyövän osalta. Ne suojaavat myös 2tyypin diabetekselta. Kuidut vaikuttavat myös veren kolesteroliin suotuisasti.

Pelkästään kuituja syömällä et saa terveen papereita, mutta niitä syömällä voit vaikuttaa mahdolliseen sairastumisriskiisi. Kiinnittämällä huomion riittävään kuidun saantiin, panostat samalla omaan terveeseen tulevaisuuteesi.

Miten lisätä kuituja ruokavalioosi?

Kuidut voidaan jaotella karkeasti liukenevaan kuituun ja liukenemattomaan kuituun.

Liukenevaa kuitua saat kasvikunnan tuotteista. Liukeneva kuitu tekee geelimäinen suoja vatsallesi. Se auttaa vatsaasi toimimaan säännöllisesti.

Miksi kuitu on tarkeaa ruokavaliossa. Miten lisata kuituja ruokavalioon

Sinun on mahdollista saada liukenevaa kuitua riittävästi, jos syöt suositusten mukaan. Sinun tulisi syödä kasviksia vähintään 500 grammaa päivässä, jotta tämä suositus tulisi täyteen. Se määrä kasviksia sinun on helppo sisällyttää ruokavalioosi, jos syöt joka aterialla vähintään nyrkillisen verran kasviksia.

Liukenematonta kuitua saat täysjyvätuotteista. Liukenematon kuitu ylläpitää suolen toimintaa ja lisää kylläisyyden tunnetta. Eikä se lisää ruokasi energiapitoisuutta.

Sinun on mahdollista saada liukenematonta kuitua riittävästi, jos syöt pääsääntöisesti täysjyvätuotteita. Sinun on helppo lisätä täysjyvätuotteiden käyttöä, jos vaihdat suurimman osan käyttämistäsi viljatuotteista täysjyvätuotteisiin. Ja katsot, että käytät päivittäin täysjyvätuotteita useilla aterioilla.

Jos liukenemattoman kuidun määrä jää ruokavaliossa jostain syystä alhaiseksi, niin siitä on mahdollista lisätä erikseen ruokaan. Leseitä lisäämällä voit aina täydentää liukenevan kuidun saantia ruokavaliossasi. Lisäksi on olemassa erillisiä kuituvalmisteita, joita on myös helppo lisätä tavallisen ruuan joukkoon.

Toivottavasti sait tästä kirjoituksesta lisää ajattelemisen aihetta. Jos haluat tietää lisää ravinnosta tai pysyvästä painonhallinnasta, niin liity yhteisöömme. Liittymällä yhteisöömme saat suoraan sähköpostiin kuukausittain vinkit ravintoon ja pysyvään painonhallintaan liittyen.

Liity mukaan Matkalla pysyvaan painonhallintaan

Lue lisää blogista

Lue lisää ruokasuosituksista terveyskirjastosta