Onko ruokapäiväkirjan pitämisestä hyötyä painonpudottajalle?

Onko ruokapäiväkirjan pitämisestä hyötyä painonpudottajalle? Olet varmaankin kuullut puhuttavan ruokapäiväkirjasta tai olet jopa saattanut itse pitää ruokapäiväkirjaa.

Vaikka et olisi koskaan kuullutkaan ruokapäiväkirjasta, niin se ei haittaa. Avaan tässä kirjoituksessa tarkemmin ruokapäiväkirjan sisältöä ja hyötyjä.

Tulen tässä kirjoituksessa kertomaan:

  • Mikä on ruokapäiväkirja?
  • Miten hyödynnät ruokapäiväkirjaa?
  • Onko ruokapäiväkirjan pitämisestä hyötyä painonpudottajalle?

Tällä kertaa kirjoitan mieliaiheestani, ruokapäiväkirjasta. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta, vaikka kuinka paljon, mutta pyrin tiivistämään aiheen sinulle ymmärrettävään muotoon.

Mikä on ruokapäiväkirja?

Ruokapäiväkirja on nimensä mukaisesti päiväkirja, johon kirjaat ylös kaikki päivän syömiset. Ruokapäiväkirjaa voit pitää sillä tarkkuudella, kuin itse koet sen tarpeelliseksi. Voit kirjata omat ruokasi ja juomasi gramman tarkkuudella tai suurpiirteisemmin.

Sinun kannattaa merkitä ruokapäiväkirjaasi kelloajat, ateriat ja aterioiden sisältö. Voit kirjata ruokapäiväkirjaan näiden lisäksi myös kylläisyyden ja näläntuntemuksia.

Ruokapäiväkirjaa voit pitää myös muilla tavoilla. Voi hyödyntää valmiita sovelluksia ruokapäiväkirjan pitämiseen. Voit pitää ruokapäiväkirjaa myös valokuvauksen tai äänitiedostojen avulla.

Mika on ruokapäiväkirja? Miten hyodynnat ruokapaivakirjaa?Ruokapaivakirja

Valokuvaus ja äänitiedostot ovat hyviä, edullisia ja helppoja tapoja pitää ruokapäiväkirjaa. Niiden avulla on mahdollista taltioida kaikki päivän syömiset ja juomiset. Nykyiset kännykät mahdollistavat valokuvauksen ja äänittämisen. Voit esimerkiksi valokuvata ateriasi ja luoda valokuvista oman kansion kännykkään, jolloin ruokapäiväkirjan tulkinta kuvien avulla on helppoa.

Ruokapäiväkirjaa voit pitää myös Sulamon tai Finelin sovelluksessa. Muitakin sovelluksia on olemassa, mutta niiden luotettavuudesta minulla ei ole tietoa. Sulamon ja Finelin sovellukset perustuvat kuitenkin tutkittuun tietoon ja kattavaan ruokatietokantaan.

Sulamo on luotettava, mutta maksullinen sovellus. Sinne voit ruokailujen lisäksi syöttää paljon muita tietoja. Maksullisuudesta huolimatta sen kustannus on hyvin edullinen. Voit ottaa sovelluksen käyttöön muutamalla eurolla. Ostamasi kauden pituus vaikuttaa maksun suuruuteen. Voit ostaa tutustumisviikon tai jopa vuoden kerrallaan.

Fineli puolestaan on ilmainen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen pitämä sovellus. Rekisteröitymällä sovellukseen saat ruokapäiväkirjan käyttöön. Fineli on Sulamoon verrattuna hiukan kankea, mutta sieltä löytyy kuitenkin kaikki tarvittava tieto ruokapäiväkirjan pitämistä varten.

https://www.ravintotrainer.fi/matkalla-pysyvaan-painonhallintaan-yhteiso

Miten hyödynnät ruokapäiväkirjaa?

Ruokapäiväkirjan avulla saat selville, mitä syöt, miten syöt, milloin syöt ja kuinka paljon syöt. Ruokapäiväkirjan avulla tulet tietoisemmaksi omasta syömisestäsi. Tämä on yksi tärkeimpiä taitoja pysyvässä painonhallinnassa.

Ruokapäiväkirjan avulla:

  • Tulet tietoisemmaksi omasta syömisestäsi ja juomisestasi
  • Huomaat, mitkä asiat sinulla ovat hyvin omassa ruokavaliossasi
  • Löydät omat kehityskohteet syömisessäsi
  • Se avaa silmäsi omien ruokailun kompastuskivien suhteen
Mika on ruokapäiväkirja? Miten hyodynnat ruokapaivakirjaa?

Kirjaa ruokapäiväkirjaan ylös omat syömiset ja juomiset. Voit pitää ruokapäiväkirjaa esimerkiksi 3-5 päivää. Siihen olisi hyvä sisällyttää vähintään yksi vapaapäivä ja loput arkipäiviä. Mitä pidemmän jakson pidät ruokapäiväkirjaa, sitä totuudenmukaisemman kuvan saat omasta syömisestäsi.

Ruokapäiväkirjan heikkoutena on se, että asioita kirjataan usein väärin, jolloin ruokapäiväkirja ei palvele tarkoitustaan. Joskus väärin kirjaaminen on tiedostamatonta ja joskus tietoista kaunistelemista.

Kun aloitat ruokapäiväkirjan pitämisen, niin on erityisen tärkeää, että muistat kirjata kaikki kaunistelematta. Sinun kannattaisi muistaa kirjata jokainen suupala, myös ne napostelut. Vain olemalla itselle rehellinen oman syömisen suhteen, voi löytää korjattavat asiat ruokapäiväkirjan avulla.

Onko ruokapäiväkirjan pitämisestä hyötyä painonpudottajalle?

Ruokapäiväkirjan pitäminen tukee painonpudotusta ja elämäntapamuutosta. Ruokapäiväkirjan avulla opit tietoista ja joustavaa syömistä. Ruokapäiväkirjan avulla opit keskittymään ruokailuun ja itseesi.

Ruokapäiväkirjaan voi lisätä myös nälän- ja kylläisyyden mittarin. Se opettaa tunnistamaan nälän ja kylläisyyden toisistaan. Nälän ja kylläisyyden opettelu on yksi suurimpia opeteltavia asioita painonpudotuksessa ja pysyvässä painonhallinnassa.

Nälän ja kylläisyyden tuntemus saattaa sinulla olla kadoksissa. Jos olet syönyt epäsäännöllisesti tai et ole kuunnellut elimistösi signaaleja.

Mika on ruokapäiväkirja? Miten hyodynnat ruokapaivakirjaa? nalan ja kyllaisyyden tuntemus

Nälän- ja kylläisyyden mittarin avulla:

  • Opit tunnistamaan nälän ja kylläisyyden toisistaan
  • Opit sopivat annoskoot
  • Tulet tietoisemmaksi, mitä syöt
  • Opit huomaamaan, mitkä asiat sinulla ovat hyvin ja missä on vielä kehitettävää

Onko sinulla ollut vaikea tunnistaa nälkää ja kylläisyyttä? Et ole asian kanssa yksin. Monet ihmiset ovat kadottaneet nälän ja kylläisyyden tuntemuksen. Etenkin, jos elämä on ollut kiireistä ja ruokarytmi kadoksissa.

Kylläisyyden tunne on sidoksissa nälkään. Jos nälkä on kadoksissa, et tunnista myöskään kylläisyyttä kunnolla.

Merkkejä nälän ja kylläisyyden ongelmista:

  • Et tunne nälkää koko päivänä.
  • Kun nälkä yllättää, niin voisit syödä mitä vaan.
  • Syöt jatkuvasti liikaa tai liian vähän.
  • Syöt itsesi aina ähkyyn.
  • Et syötyäsi tiedä, että oletko kylläinen.
  • Et tunnista sitä, että oletko syönyt riittävästi.

Nälän ja kylläisyyden tuntemusta voit opetella siihen kehitetyn mittarin avulla. Sen avulla opit tunnistamaan nälän. Se opettaa sinulle nälän ja kylläisyyden eri asteet. Sen avulla opit milloin sinun pitää syödä, milloin lopettaa syöminen. Sen avulla ruokaöverit tai vajarit jäävät historiaan.

Katso aiheeseen liittyvät videot

Haluatko opetella ruokapäiväkirjan avulla parantamaan omaa ruokavaliotasi? Liity yhteisöömme, saat ruokapäiväkirjan lahjaksi!