MITKÄ OVAT SUURIMMAT VIRHEET PAINONPUDOTUKSESSA?

Mitkä ovat suurimmat virheet painonpudotuksessa? Painonpudotus ja painonhallinta ovat aiheita, jotka nostavat helposti tunteita pintaan. Jokaisella laihduttajalla on näkemystä, kokemusta ja ajatukset ovat usein tunteella mukana.

Aina löytyy kokemusasiantuntijoita, jotka kertovat kuinka ovat onnistuneet laihduttamaan. Aina löytyy vannoutuneita yhden dieetin puolestapuhujia, joiden mielestä kaikki muut painonpudotuskeinot ovat pahasta ja täysin väärin.

Kuulostaako tutulta?

En tyrkytä sinulle yhden dieetin mallia tai vanno yhden painonpudotustavan puolesta. Useilla eri ruokavalioilla voidaan päästä täysin samaan lopputulokseen. Voit olla sekasyöjä, vegaani tai olla jollain muulla erityisruokavaliolla. Sinun on mahdollista pudottaa painoa, kunhan huomioit oman ruokavaliosi erityispiirteet ja lähtökohdat.

Painonpudotukseen onnistumiseen tarvitaan aina pysyvä ajattelutavan muutos!

Suurin osa meistä ihmisistä laihduttaa tai ainakin haluaisi laihduttaa jossain vaiheessa elämää.

Kun tunteet ovat mukana painonhallinnassa, niin silloin on helppo mennä täysin hakoteille. Silloin syyllistytään helposti yleisiin virheisiin, jotka ovat loppuen lopuksi painonpudotuksen esteenä.

Painonpudotukseen ryhdyttäessä syyllistytään usein samoihin virheisiin. Mieti omalla kohdallasi ovatko nämä myös sinun sudenkuoppasi, joita olisi jatkossa hyvä välttää.

Painonpudotuksen ja painonhallinnan tulisi olla sinun koko loppuelämän kestävä elämäntapamuutos! Ei mikään hetkellinen pikaratkaisu, johon turvaudut hädän hetkellä.

Päästäksesi pysyvään painonhallintaan tarvitset ajattelutavan muutoksen. Sinun tulisikin luopua kuuriluontoisesta ajattelusta ja siirtyä koko elämän kestävään ajattelutapaan.

Usein laihduttaja syyllistyy pikadieetteihin tai muuten kuuriluontoiseen ajatteluun. Aina ihminen ei itsekkään tiedosta ajattelevansa kuuriluontoisesti, vaan ajattelee laihduttavansa valmiiden laihdutusohjeiden mukaan. Ne kuitenkin usein toimivat nimenomaan kuureina. Eivät loppuelämän ohjenuorana.

Tunnistat tiukat laihdutuskuurit yleensä siitä, että niissä on ruuat jaettu sallittuihin ja kiellettyihin elintarvikkeisiin. Jotkut elintarvikkeet ovat sallittuja kuurin aikana ja toiset taas ehdottomasti kiellettyjä.

Mitka ovat suurimmat virheet painonpudotuksessa?

Joidenkin tiettyjen tuotteiden rajaaminen pois ruokavaliosta on perusteltua silloin, kun puhutaan ruoka-aineallergioista tai toiminnallisista ja tulehduksellisista vatsavaivoista. Ruokarajoitteita voidaan asettaa myös muiden terveydellisten ongelmien vuoksi.

Sinun kannattaisi kuitenkin välttää turhia ruokarajoituksia, koska ne usein johtavat ravintoainepuutoksiin, syömishäiriöihin tai muihin terveysongelmiin. Sinun tulisikin pitää ruokavalio aina mahdollisimman monipuolisena.

Mitkä ovat suurimmat virheet painonpudotuksessa?

Suurin muutos painonhallinnassa tapahtuu aina korvienvälissä. Onnistunut laihduttaminen vaatii aina pysyviä toimintatapojen muutoksia!

Painonpudottajan yleisimmät virheet ovat:

  • Karsitaan ruokavaliota liikaa
  • Ei syödä riittävästi oikeaa ruokaa
  • Vältetään hiilihydraatteja tai rasvaa
  • Syödään kerran tai pari päivässä
  • Syödään liian vähän proteiineja
  • Juodaan jatkuvasti kaloripitoisia juomia
  • Nautitaan alkoholia

Ruokavalion turha karsiminen

 Gluteenin pois jättäminen on usein täysin turhaa

Gluteeniton ruokavalio on joillekin ainoa vaihtoehto. Keliaakikoilla gluteeniton ruokavalio on elinikäinen ja ehdoton ruokavalio. Heillä ei ole terveydellisistä syistä mahdollisuutta muunlaiseen vaihtoehtoon. Keliakia on autoimmuunisairaus, joka voi hoitamattomana johtaa muiden lisäsairauksien syntymiseen.

Jos epäilet itselläsi keliakiaa, niin sen diagnosointi tulee tehdä aina terveydenhuollossa. Sinun kannattaa välttää itsediagnosointia kaikissa tapauksissa. Gluteenia ei kannata jättää pois omasta ruokavaliosta ennen keliakiakokeiden suorittamista, koska se vääristää tulosta.

Gluteeniton ruokavalio voi olla hyvä hoitokeino joissakin toiminnallisissa vatsavaivoissa. Silloinkin vatsa- ja suolistovaivojen syy tulisi selvittää aina terveydenhuollossa.

Ärtyvän suolen oireyhtymässä gluteeniton ruokavalio voi tuoda helpotusta jatkuviin suolistovaivoihin. Silloin oireita ei aiheuta gluteeni, vaan gluteenipitoisten viljojen vääränlainen hiilihydraatti.

Ärtyvän suolen oireyhtymän hoidossa karsitaan ensin ruokavaliosta ärsytystä aiheuttavat tuotteet. Gluteenipitoisten tuotteiden lisäksi ruokavaliosta karsitaan pois myös muita elintarvikkeita.

Oireiden hellittäessä ruokavalio laajennetaan mahdollisimman laajaksi. Etsitään ne tuotteet, joita ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavan vatsa ja suolisto kestävät. Karsituille tuotteille pyritään aina etsimään mahdollisimman hyvin korvaavia tuotteita. Jolloin ruokavalio pidetään mahdollisimman laajana.

Viime aikoina gluteenittomat ruokavaliot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita keliakian lisääntymistä. Kaikki eivät ole gluteenittomuutta valinneet perustelluista syistä. Moni on jättänyt gluteenin ruokavaliosta pois epämääräisten vatsavaivojen vuoksi.

Moni kokee gluteenittomuuden auttaneen tilannetta. Kuitenkin ruokavaliomuutosten kohdalla pitäisi aina olla kriittinen ja gluteenin pois jättäminen on monen kohdalla täysin perusteetonta.

Usein gluteenittomuuteen siirryttäessä tehdään myös muita muutoksia ruokavalioon. Syödään säännöllisemmin, lisätään kasvisten syöntiä, vähennetään jatkuvaa napostelua, vähennetään sokerin ja valkoisen jauhon käyttöä.

Mikä loppuen lopuksi on auttanut vatsavaivoihin? Harvoin se on gluteenittomuus. Useammin se on kokonaisruokavalion parantaminen.

Mitka ovat suurimmat virheet painonpudotuksessa? Ruokavalion turha karsiminen

Hiilihydraattien turha välttäminen

Toiset välttelevät hiilihydraatteja täysin perusteettomasti. On totta, että vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siirryttäessä painonpudotus voi alkuvaiheessa olla suurempaa, kuin muissa dieeteissä. Sen pitkäaikaisvaikutuksista ei kuitenkaan ole näyttöä.

Hiilihydraattien määrän sijaan kannattaisi kiinnittää huomio niiden laatuun.

Eihän siinä ole mitään järkeä, että syö heikkolaatuisia hiilihydraatteja, mutta välttelee terveyttä edistäviä hiilihydraatteja. Sokeriahan ihminen ei tarvitse muuhun, kuin nautintoaineeksi. Lisätyn sokerin voit kyllä jättää ruokavaliosta pois ilman ongelmia. Täysjyvätuotteet sisältävät kuitenkin paljon kuituja ja niiden riittävä saanti edistää sinun terveyttäsi.

Sekin on aivan ok, että silloin tällöin herkuttelee sokeripitoisilla tuotteilla. Sokerin silloin tällöin nauttiminen ei hetkauta terveellistä ruokavaliota suuntaan tai toiseen, jos sen nauttiminen pysyy kohtuullisena. Sillä on kuitenkin vaikutusta, jos kaikki päivittäin syömäsi ruuat ja välipalat sisältävät runsaasti sokeria.

Sillä on väliä, mitä päivittäin käyttämäsi tuotteet sisältävät

Proteiini auttaa painonhallintaa

Laihduttaessa tulisi aina huomioida riittävä proteiinin saanti. Se tukee painonhallintaa.

Riittävä proteiinin nauttiminen ehkäisee lihaskatoa, jota tapahtuu laihduttaessa. Proteiini tuo myös kylläisyyden tunnetta ja näin ollen auttaa nälän- ja kylläisyyden hallinnassa.

Saat riittävästi proteiinia, kun sisällytät joka aterialle kämmenellisen proteiinipitoista ruokaa.

Syödään, miten sattuu

Ruokavalion säännöllisyys on painonhallinnan tärkeimpiä kulmakiviä. Se tulisikin ensimmäiseksi saada kuntoon, ennen kuin ruokavalioon aletaan tekemään muita muutoksia. Ruokavalion säännöllisyys muodostuu säännöllisestä ruokarytmistä.

Etenkin naiset syyllistyvät siihen, että ruokaa ei syödä riittävästi. Pelätään, että ruoka lihottaa, vaikka usein se on kaikki muu, mitä napostellaan aterioiden välissä. Syömättömyydellä syntynyt energiavaje täytetään huonolaatuisella napostelulla. Usein kaikki makea ja suolainen houkuttelevat, kun päivän energiavaje yltyy liian suureksi.

Säännöllinen ateriarytmi auttaa:

  • Hillitsee napostelua
  • Tasaa verensokereita
  • Helpottaa nälän- ja kylläisyyden säätelyä
  • Ehkäisee ylensyöntiä

Oma ateriarytmisi riippuu aina sinun omasta aktiivisuuden määrästä, tottumuksesta ja elämäntilanteesta.

Ateriarytmiesimerkkejä elämäntilanteen mukaan:

  • Kevyttä työtä tekevät syövät keskimäärin 4-5 ateriaa päivässä
  • Liikkuvat ruokailevat 5-6 ateriaa päivässä
  • Aktiiviliikkujilla ateriarytmi voi olla jopa 6-7 ateriaa päivässä.

Juodaan kaloreita

Juomat ovat yksi pahimpia lihottajia. Kaloripitoisia juomia juodessa nautitaan vain energiaa. Ilman, että sillä olisi pidemmän ajan kylläisyysvaikutuksia.

Kylläisyysvaikutuksen puuttuessa juomia nautitaan helposti yli oman tarpeen. Esimerkiksi litran limonadi sisältää sokeria saman verran, kuin 45 sokeripalaa. Täysmehussa on myös sama sokerimäärä, vaikka sitä pidetäänkin usein parempana vaihtoehtona.

Voit hyvin juoda litran limua ilman, että tulisit kovinkaan kylläiseksi. Kokeilepa syödä sama energiamäärä ruokana. Mitä luulet, tulisitko siitä määrästä kylläiseksi?

Alkoholin kalorit ovat vielä salakavalammat, kuin muiden juomien. Ylipäätään alkoholi sisältää runsaasti ylimääräistä energiaa, mikä altistaa lihomiselle. Se tekee jo yksinään painonpudotuksen hankalaksi. Lisäksi alkoholi haittaa muutenkin painonpudotusta ja painonhallintaa.

Alkoholin haitat painonhallinnassa:

  • Sisältää energiaa
  • Haittaa energia-aineenvaihduntaa
  • Haittaa syömisen säätelyä
  • Viivästyttää palautumista
  • Vaikuttaa yöuneen kielteisesti

Alkoholi syrjäyttää muut tärkeät aineet aineenvaihduntaprosessissa. Se tarkoittaa sitä, että elimistö keskittyy ensin vain alkoholin polttamiseen ja sen poistamiseen elimistöstä. Sen jälkeen se voi vasta siirtyä aineenvaihdunnan muihin tärkeämpiin tehtäviin. Kuten esimerkiksi rasvan polttamiseen.

Voit vain kuvitella miten laihduttamisen käy, jos nautit joka ilta pienet iltahömpsyt. Mihin se aineenvaihdunta silloin keskittyy?

Ammattilainen mukaan omalle muutosmatkalle

Toivottavasti olet löytänyt tämän kirjoituksen kautta jotain uusia oivalluksia painonhallinnassa. Usein riittää jo se, että kyseenalaistaa omaa tekemistään. Se on usein ensimmäinen asia muutoksen pitkällä polulla.

Jos sinusta nämä asiat tuntuvat vaikeilta, niin aina voit kääntyä asiantuntijoiden puoleen. Ravitsemusterapeutin puoleen kannattaa kääntyä silloin, kun ruokaan liittyvien asioiden taustalla on jokin sairaus. Laillistettu ravitsemusterapeutti on ainut ravitsemusalan ihminen, jolla on terveydenhuollon pätevyys.

Ravitsemuksen asiantuntijoita toimii myös muiden ammattinimikkeiden takana. Nimikeviidakossa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska kuka tahansa voi toimia ruokaterapeuttina tai -valmentajana.

Olen itse opiskellut ravintovalmentajaksi Trainer4you:lla ja täydentänyt opintoja Itä-Suomen yliopistolla ravitsemustieteen perusopinnoilla. Nämä yliopisto-opinnot ovat samoja, joita laillistetut ravitsemusterapeutit opiskelevat.

En missään nimessä väitä olevani pätevyydeltä samalla tasolla, kuin laillistetut ravitsemusterapeutit. Siihen pätevyyteen tarvitaan vielä useita ravitsemustieteen kursseja ja muuta ammatillista osaamista.

Lue lisää blogista

Lue lisää ärtyvän suolen oireyhtymästä Terveyskirjastosta

Lue lisää keliakiasta Terveyskirjastosta