MITKÄ ASIAT ALTISTAVAT MEITÄ LIHOMISELLE?

Oletko koskaan tullut pohtineeksi lihomista? Oletko pohtinut sitä, että mitä tekijöitä on lihomisen taustalla. Mitkä asiat altistavat meitä lihomiselle?

Geenit ja ympäristötekijät altistavat meitä lihomiselle. Mutta, ovatko geenit yksin syypäät meidän ylimääräisiin kiloihin?

Tiesitkö, että meidän geenit ovat edelleen samanlaisia, kuin kivikaudella. Ne eivät ole muuttuneet vuosituhansien saatossa mihinkään.

Silloin ihmiselle oli edullista säilöä ylimääräinen energia rasvakudokseen pahojen päivien varalle. Tämä kyky säilöä energiaa on ylipäätään mahdollistanut ihmisrodun säilymisen näihin päiviin saakka.

Kivikaudella parhaiten selvisivät yksilöt, jotka pystyivät säilömään rasvaa. Lihominen mahdollisti näin ollen eloonjäämisen!

Geenit ja ympäristötekijät altistavat meitä edelleen lihomiselle.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettetkö sinä voisi vaikuttaa asiaan millään tavalla.

Ympäristö on hyvin ruokakeskeinen ja ruokaa on jatkuvasti saatavilla. Kävelet vain kaapille tai kauppaan, niin ruokaa on tarjolla mielin määrin.

Helppoa, eikö totta?

Ympäristötekijät ja geenit eivät yksinään meitä lihota

Mitkä asiat altistavat meitä lihomiselle?

Siihen tarvitaan myös toimia. Sinun tulee syödä yli oman tarpeiden, jotta lihominen on ylipäätään mahdollista.

Lihominen on helpompaa, kun liikutaan vähän. Silloin energiantarve on pienempi ja sen ylittäminen on varsin helppoa.

Sinun, minun ja koko ihmiskunnan käyttäytyminen on muuttunut:

  • Energiantarve on pienentynyt
  • Ruuan kulutus on kasvanut

Energiansaanti on lisääntynyt huomattavasti.

Samaan aikaan vapaa-ajan liikunta on lisääntynyt, mutta se ei pysty enää korjaamaan vähentynyttä kokonaiskulutusta.

Energiantarve on vähentynyt arkiaktiivisuuden ja työnkuormittumisen vähentyessä. Istutko sinä koko työpäivän? Jatkatko istumista vielä vapaa-aikana?

Missä se energian saanti sitten näkyy? Mitkä ovat niitä runsasenergisiä ruokia ja juomia?

Mitka asiat altistavat meita lihomiselle?

Nämä sisältävät reilusti energiaa:

  • Rasvaiset ja makeat välipalat
  • Virvoitusjuomat
  • Suuremmat annokset
  • Ruokakulttuurin muutos

Asioita joihin voit aina vaikuttaa

Pysyvä painonpudotus on vaikeaa. Voimme syyttää siitä geenejä, ympäristöä, psykologiaa tai biologiaa.

Syyttely ei kuitenkaan johda mihinkään. Se ei muuta meidän geenejä tai ympäristötekijöitä toiseksi.

Omaan käyttäytymiseen voit aina vaikuttaa.

  • Voit lisätä arkiaktiivisuutta
  • Voit lisätä askelten määrää työpäivän aikana
  • Voit valita vähäsokerisia välipaloja
  • Voit lisätä kasvisten syöntiä
  • Voit ylipäätään kiinnittää huomiota omaan tekemiseen

Moni asia on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Eikä välttämättä parempaan suuntaan.

Mietipä omaa lapsuuttasi.

  • Oliko silloin karkkipussit yhtä isoja, kuin tänä päivänä?
  • Oliko sinun mahdollisuus syödä karkkia joka päivä?
  • Oliko virvoitusjuomia koko ajan saatavilla?
  • Oliko sinulla mahdollisuus syödä jatkuvasti pikaruokaa?
  • Oliko ravintola-annokset yhtä suuria, kuin tänään?
  • Oliko kaupoissa tarjolla sitä kaikkea, mitä sinun on tänään mahdollisuus ostaa?

Muutosten tekeminen on helppoa

Muutoksen tekeminen on helppoa, kunhan teet päätöksen sen aloittamisesta. Vaikein vaihe on nimittäin se aloittaminen.

Mitka asiat altistavat meita lihomiselle? Muutosten tekeminen on helppoa.

Sinun on tehtävä päätös itsesi kanssa, että aloitat tänään. Etkä huomenna. Tee päätös, niin sinulla on mahdollisuus onnistua.  Tee päätös muutokseen ryhtymisestä!

Kun olet päätöksen tehnyt, voit siirtyä tarkempaan suunnitelmaan.

Mitä asioita sinä olet valmis muuttamaan?

  • Lisäätkö arkiaktiivisuutta?
  • Aloitatko askelten seurannan?
  • Ostatko jatkossa vähäsokerisia välipaloja?
  • Lisäätkö kasvisten syöntiä?
  • Ostatko ison karkkipussin tilalle pienen pussin?
  • Vaihdatko vaaleat leivät täysjyväleipiin?

Minkälainen on sinun muutossuunnitelma?

Vaikka geenit ja ympäristötekijät altistavat meitä lihomiselle. Se ei kuitenkaan yksin aiheuta meidän ylipainoa.  Lihominen on mahdollista vain silloin, kun syömme jatkuvasti yli omien tarpeiden.

Liikakiloista huolimatta sinä voit aina muuttaa omaa toimintaa.

Voit tehdä päätöksen muutoksen aloittamisesta. Voit laatia oman henkilökohtaisen muutossuunnitelman.

Olethan kuullut, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Sama pätee myös tässä. Mitä parempi suunnitelma sinulla on omasta muutoksesta. Sitä paremmin tulet todennäköisesti sitä noudattamaan.

Lue lisää aiheesta miten pysyvä painonhallinta kannattaa aloittaa

Lue lisää Miksi pysyvä painonhallinta on vaikeaa

Lue lisää lihomisen syistä Terveyskirjastosta

Koitko artikkelin hyödylliseksi. Olen kiitollinen, kun jaa tämä artikkelin sosiaalisessa mediassa alla olevien painikkeiden avulla.