Mitä pitäisi tehdä, jos paino on päässyt nousemaan?

Mitä pitäisi tehdä, jos paino on päässyt nousemaan? Oletko koskaan miettinyt, että nouseeko paino kaikilla ihmisillä? Miltä sinusta tuntuisi, jos huomaisit lihoneesi joitakin kiloja?

Samoja asioita pohtii moni muukin ihminen.

Myös minä, ravintovalmentaja, tulin huomaamaan oman lihomisen. Kyse ei ollut enää normaalista painonvaihtelusta, vaan lihomisesta. Paino oli pysynyt pitkään 72-73 kg haarukassa. Jossain vaiheessa lukema alkoi näyttää jo yli 76 kiloa.

Voin syyttää lihomisesta itseäni, pitkään jatkunutta flunssa kierrettä ja sen aiheuttamaa liikkumattomuutta. Voin syyttää siitä muita ihmisiä, jotka tuovat jatkuvasti herkkuja. Se ei kuitenkaan auta asiassa yhtään eteenpäin.

Tässä tilanteessa jokainen voi itse valita, miten toimii. Onko oma toimintatapasi paikoilleen jääminen ja valittaminen. Vai valitsetko jonkun toisen tien?

Vanha sananparsi ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on mielestäni erittäin käyttökelpoinen sanonta. Tässä asiassa hyvä suunnitelma takaa onnistuneen lopputuloksen.

Mita pitaisi tehda jos paino on paassyt nousemaan

Lihomisen voi katkaista

Painonnousun voi aina katkaista. Ajattelet tietysti, että nyt alkaa joku dieetti. Ei, sitä tämä ei kuitenkaan tarkoita.

Tässä tilanteessa minä mietin ensimmäiseksi:

  • Mitkä asiat olen tehnyt toisin, kun lihominen on päässyt tapahtumaan?
  • Mitä asioita voisin muuttaa nyt joka päiväisessä elämässä?

Omalla kohdalla on varsin selvää, että flunssakierteen aiheuttama liikkumattomuus ja ruokahaluttomuus ovat osasyylliset asiaan. Ne eivät kuitenkaan yksin ole aiheuttaneet lihomista.

Siihen tarvitaan myös omaa tekemistä ja tekemättä jättämistä. Voin katsoa peiliä ja omaa ruokalautasta, niin kyllä se isoin syyllinen sieltä löytyy.

Tilannetta ei tietysti helpota se, että liikkuminen on lähtökohtaisestikin erittäin rajoittunutta pysyvän liikuntavamman takia. Eikä rajoittunut liikunta ole ainut haaste painonhallinnassa. Sitä vaikeuttaa myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka hidastaa aineenvaihduntaa.

Voisin heittää hanskat tiskiin vaikean painonhallinnan takia. Sitä minä en kuitenkaan tee.

Itselleni kiloja tulee helposti, jos ruokarytmi häiriintyy. Usein kierre alkaa erittäin viattomasti. Ensin ei muista syödä tai jostain syystä ruoka ei maistu. Saattaa olla jopa liian kiire syömiseen. Siihen kiireeseen pystyy kuitenkin aina vaikuttamaan.

Mitä pitäisi tehdä, jos paino on päässyt nousemaan? Lihomisen voi katkaista

Syömättömyys johtaa yleensä myös ravintorikkaan ruuan vähentymiseen. Salaatit, hedelmät ja marjat loistavat poissaolollaan ruokapöydästä tai niitä on aivan liian vähän.

Tämä syömättömyys kostautuu takuuvarmasti naposteluna tai herkutteluna.

Usein syömättömyyttä seuraa iltoja, jolloin istuu tv:n ääressä ja mussuttaa karkkia tai muita herkkuja. Tämä on aivan luonnollista, sillä napostelu ja ylensyönti ovat elimistön merkkejä aikaisemmasta energiavajeesta.

Painonnousun pysäyttämiseksi tulisikin ensimmäiseksi kiinnittää huomio riittävään syömiseen. Syömisen määrä tulisi nostaa sille tasolle, että ruuan hallinta pysyy hyvänä. Sen jälkeen voi alkaa panostamaan syödyn ruuan monipuolisuuteen ja laatuun.

Painonpudottaminen voi olla helppoa

Painonhallinta voi olla helppoa. Kukaan ei jaksa pitkäaikaista painonhallintaa, jos se on liian vaikeaa. Jokaisen tulisikin tehdä painonhallinnasta riittävän yksinkertaista, jotta sen pystyisi viemään helposti omaan arkielämään.

Se ei ole itsekuria tai hammastenkiristystä, vaan suunnitelmallista ja helppoa painonhallintaa.

Voit lähteä miettimään, mitä voisit lisätä omaan ruokavalioon. Kaikki lisättävät asiat kannattaa valita mahdollisimman laadukkaista elintarvikkeista.

Ei kannata lähteä poistamaan mitään, vaan lisäämään ravintorikasta ruokaa omalle ruokalautaselle.

Mitä tehdä, jos paino on päässyt nousemaan? Painonpudottaminen on helppoa

Voit esimerkiksi lisätä:

  • Marjoja aamupalalle
  • Salaatin määrää lounaalle
  • Välipalan päiväohjelmaan
  • Lämpimiä kasviksia päivälliselle
  • Marjoja ja hedelmiä iltapalalle
  • Täysjyvätuotteita aamupalalle

Voit vain arvata, että miten käy, kun lisää syödyn ruuan määrää. Haluatko sen jälkeen enää napostella ja puputtaa herkkuja joka ilta tv:n ääressä?

Mikä on sinun tapa toimia painonhallintaa vastaan? Onko sinulla suunnitelma lihomisenvaralle?

Haluatko tietää lisää? Liity mukaan yhteisöömme, Matkalla pysyvään painonhallintaan.

Liity tästä mukaan yhteisöömme. Matkalla pysyvään painonhallintaan

Tavoitat minut sosiaalisessa mediassa:

Ravintotrainer-sivu https://www.facebook.com/ravintotrainer/

Matkalla pysyvään painonhallintaan – ryhmä https://www.facebook.com/groups/599133813895223/

FB-profiili https://www.facebook.com/marika.ravintotrainer

Lue lisää:

https://www.ravintotrainer.fi/miksi-pysyva-painonhallinta-on-vaikeaa/

https://www.ravintotrainer.fi/blogi/painonhallinta/miten-pysyva-painonhallinta-kannattaa-aloittaa/

https://www.ravintotrainer.fi/blogi/painonhallinta/mitka-ovat-suurimmat-virheet-painonpudotuksessa/

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa alla olevien painikkeiden avulla.