Miksi säännöllinen syöminen on tärkeää painonhallinnassa?

Miksi säännöllinen syöminen on tärkeää painonhallinnassa? Periaatteessa on aivan sama, syötkö kerran päivässä vai useita kertoja päivässä. Käytännössä asia näyttäytyy kuitenkin hyvin toisenlaisena.

Epäsäännöllisesti syövillä on muita useammin ruokailujen hallinta hukassa. Se johtaa usein ahmimiseen ja iltanaposteluun. Sitä kautta se aiheuttaa painonhallintaongelmia.

Olet varmaan kuullut, että säännöllinen syöminen on erityisen tärkeää painonhallinnassa. Tulen tässä kirjoituksessa avaamaan tarkemmin säännöllistä syömistä. Eli, ateriarytmiä! Tulen kertomaan, mikä merkitys sillä on pysyvään painonhallintaan.

Miksi säännöllinen syöminen on tärkeää painonhallinnassa?

Voit ajatella ruokavaliota, kuten pyramidin rakentamista. Sinun on ensin saatava rakennuksen perusta kuntoon, ennen kuin voit alkaa rakentamaan ylempiä kerroksia. On sula mahdottomuus aloittaa pyramidin rakentamista ylimmästä kerroksesta, jos alemmat kerrokset ovat vielä rakentamatta.

Sama koskee myös ruokavalion rakentamista. Sen perusta on oltava ensin kunnossa, ennen kuin voit alkaa rakentamaan ylempiä kerroksia. Ruokavalion perusta on ruokailun säännöllisyys, eli ateriarytmi. Sen tulisi olla sinulla kunnossa, ennen kuin voit alkaa säätämään muita osioita.

Käytännössä hyvä ateriarytmi toteutuu silloin, kun:

  • Syöt tasaisesti pitkin päivää
  • Syöt kokonaisia aterioita
  • Syöt riittävästi oikeaa ruokaa
  • Vältät napostelua
Miksi saannollinen syominen on tarkeaa painonhallinnassa. Laihduttaessa

Hyvän ateriarytmin saat suunnitelmallisella toiminnalla. Voit suunnitella etukäteen omat syömiset. Suunnittelemalla ruokalistan ja kauppalistan tulet ostaneeksi vain niitä ruokia, joita olet suunnitellut syöväsi.

Jos sinun on vaikea saada ateriarytmi toimimaan, niin voit suunnitella myös sitä tarkemmin. Suunnittele milloin syöt, mitä syöt ja missä syöt. Kirjaa suunnitelma itsellesi ylös, niin sitä on helpompi noudattaa.

Voi olla, ettet tunnista nälkää ja kylläisyyttä, jos olet syönyt hyvin epäsäännöllisesti. Silloin voit ottaa avuksi kellon tai muistutukset kännykkään. Jatkossa on kuitenkin hyvä oppia kuuntelemaan elimistön omia signaaleja, mutta opetteluvaiheessa kello voi olla hyvä apuri.

Ateriarytmi ja nälänhallinta ovat sidoksissa toisiinsa.

Jos sinulle tulee nälkä jo tunnin tai parin sisällä syömisestä, niin olet syönyt todennäköisesti aivan liian vähän. Juomattomuus voi myös aiheuttaa janon tunteen, jolloin nälkä ja jano sekoittuvat keskenään.

Jos sinulla ei tule nälkää laisinkaan, niin luultavasti olet syönyt aivan liian paljon tai sitten et vain tunnista nälkää. Silloin sinun tulee harjoitella nälän ja kylläisyyden tunnistamista lisää. Sen taidon oppii vain harjoittelemalla.

Säännöllinen syöminen tukee painonhallintaa

Säännöllisen ateriarytmin avulla ruokailujen hallinta helpottuu ja vireystila paranee. Hyvä ateriarytmi hillitsee napostelua ja tasaa verensokereita. Se helpottaa nälän- ja kylläisyyden säätelyä. Säännöllinen syöminen ehkäisee myös ylensyöntiä.

Saat hyvän ateriarytmin, kun

  • Syöt 3-5 tunnin välein
  • Syöt 4-6 kertaa päivässä
  • Syöt kokonaisia aterioita
  • Syöt riittävästi

Ateriarytmiin vaikuttaa moni asia

Henkilökohtaiseen ateriarytmiin vaikuttaa moni asia. Siihen vaikuttavat tottumus, kulutus, aktiivisuus ja elämäntilanne.

Kilpaurheilijan ateriarytmi on täysin toisenlainen, kuin kevyttä toimistotyötä tekevällä ihmisellä. Monen kilpaurheilijan kulutus on niin suurta, ettei tarvittavaa ruokamäärää pysty syömään normaaleilla ateriarytmeillä. Sen vuoksi kilpaurheilijoiden on nautittava useita välipaloja pääaterioiden lisäksi.

Ateriarytmiin vaikuttaa eniten oma aktiivisuus. Kevyttä työtä tekevillä riittää usein, kun syö 4-5 kertaa päivässä. Liikkuvilla ihmisillä ruokarytmi saattaa olla 5-6 kertaa päivässä. Aktiiviliikkujilla syöntikertoja on jo 6-7 kertaa päivässä. Joidenkin lajien kilpaurheilijat syövät tätäkin useammin.

Elämäntilanne vaikuttaa myös ateriarytmiin ja sen totuttamiseen.

Vauva tarvitsee aikuista useammin ruokaa. Lapsen kasvamisen ja kehittymisen takia on vauvalle turvattava riittävän tiheä ateriarytmi.

Työikäinen aikuinen voi syödä eri tavalla, kuin laitoshoidossa oleva vanhus. Työikäinen aikuinen voi säädellä omaa ateriarytmiä huomattavasti paremmin, kuin vuodepotilaana oleva vanhus. Vanhusten suurimpana ongelmana on ruokahalun menettäminen ja janon tunteen katoaminen. Sen vuoksi muiden on huolehdittava vanhuksen riittävästä syömisestä ja juomisesta.

Kuten huomasit, ei ole olemassa yhtä oikeaa ateriarytmiä. Sinun tulisikin löytää itsellesi sopiva ateriarytmi. Sen tulisi olla sellainen, joka tukisi sinun omaa elämääsi. Sinun jaksamistasi ja elämäntilannettasi.

Mitä mieltä olit tästä ”Miksi säännöllinen syöminen on tärkeää painonhallinnassa” – kirjoituksesta?

Lue lisää ateriarytmistä

Vastaa