MIKSI PYSYVÄ PAINONHALLINTA ON VAIKEAA?

Oletko sinä joskus tuskaillut painonpudotuksen vaikeutta? Oletko miettinyt, että miksi pysyvä painonhallinta on vaikeaa? Oletko törmännyt siihen, että paino kyllä tippuu, mutta joidenkin vuosien kuluttua olet taas täysin samassa lähtötilanteessa.

Sitten taas mietit sitä, että miten painon saisi laskemaan. Kokeiletko jälleen niitä samoja keinoja, joilla olet aikaisemminkin onnistunut laihtumaan?

Koetko sen saman keinon edelleen toimivaksi?

Jos koet, niin kysy itseltäsi, että haluatko taas päätyä samaan lopputulokseen. Siis siihen, että muutaman vuoden kuluttua mietit taas laihdutuksen uudelleen aloittamista. Samat keinothan tuovat aina saman lopputuloksen. Vai oletko eri mieltä?

Voisitko tällä kertaa ajatella toisin?

Voisitko aloittaa nyt sen todellisen elämäntapamuutoksen. Ilman dieettejä ja jojoiluja?

Sinun on mahdollista onnistua!

Mietitkö, että miten sinä onnistut pysyvässä elämäntapamuutoksessa? Se on helppoa, kun tee asiat eri tavalla, kuin aikaisemmin.

Elämäntapamuutoksen tulisi olla riittävän helppoa

 Mitä? Mietit varmaan, että eikö se ole kituuttamista tai itsekuria? Ei, se ei ole kumpaakaan niistä. Se on toki suunnitelmallista, mutta helppoa.

Kukaan ei jaksa vuosikausia tehdä elämäntapamuutoksia, jos ne olisivat liian vaikeita. Kukaan ei jaksaisi pelkällä itsekurilla toteutettuja muutoksia.

Miksi pysyva painonhallinta on vaikeaa? Sinun on mahdollista onnistua

Miksi pysyvä painonhallinta on vaikeaa?

Voit tehdä pysyvästä painonhallinnasta vaikeaa tai helppoa. Lopputulos riippuu siitä, mitä keinoa käytät.

Pysyvä painonhallinta on vaikeaa, jos se tehdään itsekurin kustannuksella. Itsekuri on kuin lihas, jos sitä käytetään koko ajan se joutuu ylirasitustilaan ja väsyy. Kun itsekuri väsyy, niin ihminen palaa aina vanhoihin tapoihin, jotka tuovat samat vanhat lopputulokset.

Pienillä muutoksilla pääset parhaisiin tuloksiin 

Mitä ne pienet muutokset sitten ovat, jotka johdattavat sinut pysyviin tuloksiin?

Sinun pitää itse miettiä, mitä muutoksia olet valmis tekemään. Mieti sellaisia muutoksia, jotka eivät tunnu liian raskaalta tai uuvuttavalta. Muutosten pitää olla riittävän helppoja, jotta sinä voit toteuttaa niitä loppuelämän.

Muutosten tulisi olla toteutettavissa ja niiden olisi kohdistuttava suurimpaan osaan sinun päivistä.

Sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisruokavalion kannalta, mitä nautit kerran vuodessa. Onko se kerran vuodessa nautittu ruoka vähärasvaista vai runsasrasvaista? Sisältääkö se suurimmalta osin pehmeää vai kovaa rasvaa? Onko se extramakeaa vai sokeritonta?

Sillä on enemmän merkitystä, jos muutokset kohdistuvat jokapäiväiseen elämään.

Jokapäiväiset valinnat merkitsevät eniten

Voit ruokavalinnoilla vaikuttaa:

  • Rasvanlaatuun valitsemalla pehmeitä rasvoja kovien rasvojen tilalle
  • Hiilihydraatin laatuun valitsemalla pääsääntöisesti täysjyvätuotteita
  • Proteiinin laatuun valitsemalla vähärasvaisia ja maustamattomia proteiininlähteitä
  • Kasviksia lisäämällä voit vaikuttaa ravintoaineiden riittävään saantiin

Voit omalla liikkumisella vaikuttaa:

  • Arkiaktiivisuuteen
  • Vapaa-ajan liikuntaan
  • Perusaineenvaihduntaan jossain määrin
Jokapaivaiset valinnat merkitsevat eniten

Kohti pysyvää muutosta

Vaikka olisit aikaisemmin epäonnistunut pysyvässä painonhallinnassa, niin nyt sinun on mahdollisuus onnistua.

Pysyvä laihdutus ja painonhallinta vaatii aina muutoksia. Yleensä suositellaan, että muutoksia tehdään 1-3 muutosta kerralla.

Pysyvään elämäntapamuutokseen riittää yleensä 3-6 pysyvää muutosta.

Se vaatii:

  • Suunnitelmallisuutta
  • Sinun omien lähtökohtien läpikäyntiä
  • Pienet muutokset = mitä olet valmis muuttamaan?

Mitä ne pienet muutokset voisivat olla? Se mitä pystyt muuttamaan riippuu aivan sinun omasta lähtötilanteesta.

Jos syöt jo lähtötilanteessa paljon kasviksia,  silloin kasvisten määrää ei sinun tarvitse turhaan lisätä. Jos et kuitenkaan syö kasviksia laisinkaan, niin muutoksena voisi olla  aluksi kasvisten syönti päivittäin. Myöhemmin niitä voisit lisätä pikku hiljaa joka aterialle.

Tässä muutama esimerkki:

  • Lisää kasviksien syöntiä joka aterialla.
  • Vaihda kovat rasvat pehmeisiin rasvoihin
  • Vaihda vaaleat viljat täysjyväviljoihin
  • Syö lautasmallin mukaan
  • Syö 4-6 ateriaa päivässä, oman tarpeen mukaan

Pieniä muutoksia voi olla myös muunlaisia. Sinun tulisikin löytää ne omat muutettavat asiat omasta elämästä.

Mitkä pienet muutokset sinä aiot toteuttaa omassa elämässäsi?

Lue lisää miten pysyvä painonhallinta kannattaa aloittaa

Lue lisää mitä pitäisi tehdä, jos paino on päässyt nousemaan?

Lue lisää painonpudotuksesta Terveyskirjastosta

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa alla olevien painikkeiden avulla.