ONKO GLUTEENITTOMASTA RUOKAVALIOSTA HYÖTYÄ LAIHDUTTAJALLE?

Onko gluteenittomasta ruokavaliosta hyötyä laihduttajalle? Oletko sinä etsinyt apukeinoja omaan elämäntapamuutokseen? Oletko kokeillut milloin mitäkin muotidieettiä tai ruokavaliota, josta kuvittelet saavasi avun? Luuletko gluteenittomuuden ratkaisevan kaikki painonhallintaan liittyvät ongelmasi?

Et ole asiassa yksin.

Usein gluteenittomaan ruokavalioon siirrytään ilman sen suurempaa asiaan perehtymistä. Eikä osata todellisuudessa noudattaa gluteenittoman ruokavalion vaatimaa tarkkuutta. Ei ymmärretä sitä, kuinka herkästi gluteeni siirtyy muihin elintarvikkeisiin. Todellisuudessa ei sittenkään syödä gluteenitonta ruokaa, vaikka niin kuvitellaan.

Usein petytään siihen, että gluteenittomuus ei tuonutkaan toivottua lopputulosta painonhallinnassa.

Oletko sinä kokeillut gluteenitonta ruokavaliota? Oletko saanut siitä jotain apua painonhallintaan?

Onko glueenittomasta ruokavaliosta hyotya laihduttajalle

Kenelle gluteeniton ruokavalio sopii

Gluteenittomasta ruokavaliosta poistetaan kaikki gluteenia sisältävät tuotteet. Gluteenia löytyy vehnää, ohraa tai ruista sisältävissä elintarvikkeissa. Nämä viljatuotteet korvataan gluteenittomilla viljoilla, gluteenittomalla vehnäntärkkelyksellä ja gluteenittomalla kauralla.

Gluteenitonta ruokavaliota voidaan käyttää keliakian lisäksi suolistoon liittyvissä toiminnallisissa tai tulehduksellisissa suolistosairauksissa. Ruokavaliohoidolla voidaan vaikuttaa myös elimistössä olevaan matala-asteiseen tulehdustilaan. Tätä hyödynnetään eräiden autoimmuunisairauksien kohdalla.

Keliakian gluteeniton ruokavaliohoito on aina ehdoton ja elinikäinen. Ruokavaliohoidon tarkoituksena on korjata gluteenin aiheuttamat vauriot ohutsuolesta. Gluteeni vaurioittaa keliakiaa sairastavan ohutsuolen limakalvoa ja nukkaa, jotka aiheuttavat moninaisia oireita. Ruokavaliohoidon tarkoituksena on poistaa jo syntyneet oireet ja ehkäistä mahdollisia tulevia vaurioita.

Lisäksi on olemassa pieni määrä ihmisiä, jotka kärsivät gluteeniherkkyydestä. Heille gluteeniton ruokavalio toimii myös ruokavaliohoitona. Gluteeniherkkiä ihmisiä on vain alle prosentin luokkaa koko väestöstä, joten se ei ole kuitenkaan kovin yleinen ilmiö.

Gluteeniton ruokavalio käytännössä

Täysin puhdasta gluteenitonta ruokavaliota on vaikea toteuttaa, jos siihen ei perehdy riittävästi. Gluteeni siirtyy helposti tuotteesta toiseen pelkän kosketuksen avulla.

Tuotteiden väärällä säilytyksellä voidaan kaataa koko gluteeniton ruokavalio. Tuotteet usein säilytetään kaapissa vierekkäin ja avattuina, jolloin gluteeni siirtyy tuotteesta toiseen kosketuksen avulla. Kotioloissa saatetaan käyttää samoja leikkuulautoja, veitsiä ja muita välineitä, jolloin gluteeni siirtyy keittiövälineiden välityksellä.

Gluteenittoman ruokavalion voi koota hyvin monella tapaa. Toiset käyttävät enemmän erityisruokavaliotuotteita, kuten gluteenittomia jauhoja, makaroneja ja valmiita leipiä. Jotkut käyttävät enemmän riisiä, tattaria ja muita tavallisia tuotteita, joita ei ole erikseen suunniteltu gluteenittomaan ruokavalioon. Nämä ovat kuitenkin täysin gluteenittomia elintarvikkeita.

Ruokavalion kokoamisessa pitäisi kuitenkin pitää mielessä yleiset ravitsemussuositukset. Ruokavalio ei saisi gluteenin poistamisen myötä köyhtyä liikaa ja kuidun saannista olisi pidettävä erityistä huolta. Ruokavalio tulisi säilyttää ruokavaliomuutoksen jälkeenkin tasapainoisena ja poistetuille tuotteille tulisi löytää aina jotain tilalle.

Gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia, kuin normaalituotteet. Se vaikeuttaa monella ruokavalion toteuttamista. Joidenkin tuotteiden kohdalla hintaerot saattavat olla moninkertaisia.

Entiseen verrattuna kilpailua on tullut myös näihin gluteenittomiin tuotteisiin ja luulen sen madaltaneen hintoja joiltakin osin. Gluteenittomien tuotteiden hintataso on kuitenkin edelleen huomattavasti muita tuotteita korkeampi.

Gluteenittomien tuotteiden maku on joidenkin tuotteiden kohdalla erilainen, kuin mihin on aikaisemmin tottunut. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat jotenkin pahan makuisia. Esimerkiksi gluteeniton maissiriisimakaroni maistuu mielestäni paremmalle, kuin vastaava vehnästä valmistettu tuote. Se on mielestäni parempaa makaronilaatikossa, koska se on kevyemmän oloista, kuin tavallinen makaroni.

Onko gluteenittomasta ruokavaliosta hyotya laihduttajalle? Gluteeniton ruokavalio kaytannossa

Onko gluteenittomasta ruokavaliosta hyötyä laihduttajalle?

Oletko miettinyt sitä, että laihduttaako gluteeniton ruokavalio?

Joudut pettymään, sillä gluteenittomuus ei tee mistään ruokavaliosta sen lihottavampaa tai laihduttavampaa ruokavaliota. Laihtumiseen tarvitaan muita muutoksia, kuin pelkkä gluteenittomuus.

Gluteeniton ruokavalio sisältää yhtä paljon sokeria, rasvaa, hiilihydraatteja tai energia, kuten mikä tahansa muu ruokavalio. Joskus gluteenittomissa vaihtoehdoissa on jopa enemmän energiaa, kuin tavallisissa elintarvikkeissa.

Pelkästään gluteenin poistamalla, ei painossa tapahdu mitään muutoksia.  

Se on kyllä totta, että jotkut ovat onnistuneet laihtumaan gluteenittomaan ruokavalioon siirryttyään. Usein kyse on kuitenkin siitä, että samalla tehdään muita muutoksia ruokavalioon. Voi olla että gluteenittomalla dieetillä oleva kieltäytyy kaikista herkuista gluteenin takia. Todellisuudessa muullakin ruokavaliolla tapahtuisi sama painonpudotus, jos kieltäytyisi samasta määrästä herkkuja.

Pahimmillaan ihmiset jättävät kaikki gluteenia sisältävät tuotteet ruokavaliosta pois ilman, että niitä korvataan millään toisella gluteenittomalla elintarvikkeella. Tämä saattaa pitkässä juoksussa aiheuttaa isoja ravintoainepuutoksia. Usein ensimmäisenä tulee eteen kuidun vähäisyys, joka saattaa ilmetä lisääntyneinä vatsavaivoina.

Onko gluteenittomasta ruokavaliosta hyotya laihduttajalle

Painonhallintakeinot ovat loppuen lopuksi yksinkertaisia ja helppoja

Painonhallinta voi olla helppoa!

Mitä? Voit ihmetellä, etteikö se olekaan nälkää ja hammastenkiristystä? Se ei ole näistä kumpaakaan.

Pysyvä painonhallinta on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä toimintaa. Pysyvä painonhallinta toteutetaan pienillä muutoksilla. 1-3 muutosta kerralla on sopiva tahti. Usein pysyvään painonhallintaan riittää 3-6 pysyvää muutosta.

  • Sinun tulisikin miettiä mihin muutoksiin sinä olet valmis?
  • Mitkä pienet muutokset sinä olet valmis tekemään omassa elämässä?
  • Mitkä muutokset ovat sen verran helppoja, että voit toteuttaa niitä loppuelämän?
  • Onko sinulla selkeä ruokarytmi, vai olisiko siinä parannettavaa?
  • Voisitko ajatella lisääväsi kasvisten syöntiä?
  • Voisitko vaihtaa sen päivittäisen viinerin terveellisempään vaihtoehtoon?
  • Voisitko vaihtaa päivittäisen meetvurstin kokolihaleikkeeseen?
  • Mitä muutoksia sinä olet valmis tekemään oman painonhallinnan tueksi?

Lue lisää Keliakian ruokavaliohoidista, gluteenittomasta ruokavaliosta.

Lue myös sydänystävällisestä ruokavaliosta

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa alla olevien painikkeiden avulla.

Vastaa